Cameron Highlands, Ipoh, Penang, Langkawi - Reisverslag uit Singapore, Singapore van pietenconny Heijden / Leeflang - WaarBenJij.nu Cameron Highlands, Ipoh, Penang, Langkawi - Reisverslag uit Singapore, Singapore van pietenconny Heijden / Leeflang - WaarBenJij.nu

Cameron Highlands, Ipoh, Penang, Langkawi

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg pietenconny

24 Februari 2014 | Singapore, Singapore

Vanuit de Taman Negara zijn we naar de Cameron Highlands gereden. Volgens de toeristische folders hier is dit een ” lush greenery valley”: nou als er iets tegen is gevallen dan zijn het wel de Cameron Highlands.
Je zou het beter de Plastic Highlands kunnen noemen want het landschap is volkomen verziekt door plastic kassen. Zover je kunt kijken zie je overal op de bergen plastic kassen. En in de bermen vind je afgewaaide stukken plastic en lege zakken kunstmest, die gooien ze hier zo weg, de kassen staan tot pal aan de weg dus een uitzicht is er ook niet.
We hebben nog een wandeling langs een bergbeekje gemaakt (naar een waterval) maar ik durfde nog geen hand in het water te steken omdat het zo vervuild was met pesticiden, flarden plastic en lege kunstmestzakken die door de tuinders in het riviertje geloosd worden.Het enige leuke waren de tea plantations, maar dit is eigenlijk maar een heel klein stukje van de Plastic Highlands; dit was geen hoogtepunt, deze Highlands, snel vergeten dus.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Ipoh, een mooie tocht door de bergen, onderweg hebben we een enorm grottenstelsel bezocht.
De totale diepte van de grot was enkele kilometers en naast nauwe doorgangen had je ook grote zalen van wel 170 meter hoog en 100 meter breed en 100 meter lang met enorme stalagmieten en stalagtieten.
Je kon nog wel verder de grot in maar dan moest je door een wild stromende onderaardse rivier lopen; hebben we maar niet gedaan, is meer iets voor de jeugd.
Verder hebben we in Ipoh enkele mooie grottempels bezocht (rondom Ipoh ligt een zgn. Karst gebergte waarin zich veel grotten bevinden) en we hebben ook nog een middag aan de stad zelf besteed, er is een grote India wijk, maar de stad zelf is niet toeristisch.
Van Ipoh uit zijn we naar Penang gereden waar we de auto weer ingeleverd hebben.
In de stad Georgetown op Penang hadden we een leuk boutique hotelletje, met tuin en dakterras, midden in de oude stad, gunstig gelegen tussen de winkeltjes en de restaurants.
Op Penang ligt de grootste Boedhistische tempel van Azie en die hebben we natuurlijk bezocht, leuk, maar het geheel had wel een groot Efteling gehalte, ze kunnen zich hier soms ook flink te buitengaan aan allerlei edelkitsch en andere tierlantijnen. De tempel is tegen een heuvel gebouwd en beslaat 3 niveau’s en nog steeds zijn ze aan het bouwen.
Vlakbij de tempel ligt de cablecar en hier kun je met een treintje dat door een kabel wordt voortgetrokken de berg op; natuurlijk ook gedaan en van het uitzicht genoten.
Verder nog een middagje shoppen voor de kleinkinderen (en wat Tigertjes innemen op het terras, anders houdt opa dat shoppen niet vol) en toen hadden we Penang ook weer achter de rug.
Met de veerboot (super fast ferry: 3 uur varen vanaf Penang) zijn we op Langkawi aangekomen.
Ook hier weer een leuk hotel en Langkawi is duidelijk nog toeristischer dan Penang, mooie bounty stranden met gezellige barretjes waar men (ik had ook niet anders verwacht) lekkere ijskoude biertjes schenkt, en dat alles voor omgerekend 1 euro, zodat ik de pensioenkorting van 0,5% die het PME doorgevoerd heeft wel kan opvangen.
Vandaag zijn we met een kabelbaan de hoogste berg van Langkawi opgegaan, best wel eng, zeker als je ziet hoe ze hier met techniek omgaan.
Morgen gaan we een boottocht maken door de mangrovebossen, een zoetwatermeer op een eiland bekijken en wat in de zee zwemmen bij dat eiland, een dagje relaxen dus.
Daarna, woensdag gaan we verder naar Koh Lipe.
Heel veel groetjes, Conny en Piet

• 24 Februari 2014 - 14:12

Ton:

Dag P&C
    Wat een cultuur snuiven jullie daar op, lijkt me prachtig. Ben ook blij , Piet , dat je de captain niet door wilde waterstromen laat banjeren , ze moet nog jaren meekunnen als captain, dus blijf zuinig op haar.

gr ton

• 24 Februari 2014 - 17:11

Adri/Toos Luijken:

Hoi Piet /Conny; jullie verslag gelezen het gaat nog steeds goed toch weer een mooie reis geniet ervan..
    Wij gaan straks weer bridge voor jullie voor de laatste keer want dan is het carneval.

Grt Toos/Adri

• 25 Februari 2014 - 20:54

Mechtild:

Hoi piet en Conny,
    Wat hebben jullie weer een fantastische reis op te maken uit de verslagen! Echt genieten om dit ook steeds te kunnen lezen! Geniet lekker samen! Dikke kus ton en Mechtild

• 02 Maart 2014 - 15:27

Jaap En Anny:

HAllo samen,
    Carnavalsomdavmiddag

Jullie berichten ontvangen
    Hier gaat alles goed,prachtig weer
    Voor jullie schiet het al weer op.
    Groetjes Anny en Jaap