Beren op de weg - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van pietenconny Heijden / Leeflang - WaarBenJij.nu Beren op de weg - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van pietenconny Heijden / Leeflang - WaarBenJij.nu

Beren op de weg

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg pietenconny

07 Mei 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Beren op de weg en andere dieren,
De kreet Yosemitepark is Bear country, bearboxes (om het voedsel veilig op te bergen) op de camping, een verklaring die we moesten signeren dat we bekend waren dat er beren zouden kunnen rondlopen: en toch schrokken we ons rot toen we op een van onze wandelingen op slechts enkele meters afstand een levensgrote beer (minstens 2 meter groot) tegenkwamen, hij stond rechtop tegen een rotsblok geleund en keek gelukkig de andere kant op en ook de wind stond voor ons gunstig. Voorzichtig zijn we teruggeschuifeld (toch nog even een foto gemaakt) en voor de veiligheid maar een andere, kilometers langere route gelopen. De dag erop stapte ik bijna op een slang en er schijnen hier ook nog mountain lions rond te lopen, op de camping komen regelmatig een stel herten voorbij (gelukkig zijn die niet gevaarlijk), tel daarbij ook het hantavirus op wat je hier op kunt lopen (waar vorig jaar zo’n 5 mensen hier aan zijn overleden), dus zo veilig is het hier niet.
Maar toch, Yosemite Park is verschrikkelijk mooi, een grote WOOOOOW-factor, wat een overweldigende natuur: watervallen, enorm mooie bergen zoals de Half Dome, El Capitan, etc. We hebben hier dan ook een paar schitterende wandelingen kunnen maken waarbij het weer ook enorm meewerkte: tussen de 30 en 35 graden met een wolkenloze hemel. Hier hebben we totaal 3 nachten op een mooie camping in het bos gestaan.
Vervolgens zijn we naar Kings Canyon gereden, een ritje van zo’n 240 kilometer. Hier staan we op een camping op 2000 meter hoogte, overdag warm maar ’s nachts is het buiten bitter koud maar gelukkig is het binnen in onze RV lekker warm. Eerst hebben we hier de Giant Sequoias (de 2 grootste bomen van de wereld staan hier) bekeken, er staan er hier wel heel veel bij elkaar. Wat een bomen zeg: een omtrek van meer dan 30 meter aan de voet en dan gaat het bijna kaarsrecht omhoog en vaak 70, 80 meter of meer hoog: in een woord geweldig. De dag erop zijn we Kings Canyon ingereden, dit is een van de diepste canyons in America, zo’n 2500 meter diep (ter vergelijking: Grand Canyon is ‘’slechts’’ 1900 meter diep), het was weer een geweldige tocht met onderweg ijzingwekkende afgronden van vele honderden meters diep, mooie views en schitterende watervallen, onderweg hebben we ook nog een mooie wandeling kunnen maken, kortom weer een geslaagde dag.
Vandaag (7 mei) zijn we richting Death Valley gereden, een flinke afstand met daarom een tussenstop bij Lake Isabella. Onderweg hebben we tientallen kilometers gereden tussen velden waarop mandarijnen geteeld werden, links en rechts van de weg zover je kon kijken, alleen mandarijnen. Verderop reden we plotseling tussen olievelden, ook weer tientallen kilometers alleen maar “ jaknikkers”, honderden in totaal, links en rechts van de weg, zover je kon kijken. Die Amerikaans aandoende “grom in de uitlaat” van onze 8 cylinder RV (verbruik 1:4) moet natuurlijk ergens vandaan komen.
Morgen verder door naar Death Valley, wordt vervolgd................

Groetjes, Conny en Piet

• 07 Mei 2013 - 12:04

Ton Pieterse:

Dag P&C

Fijn dat de beer niet echt honger had , er zijn spuitbussen in de handel om beren af te schrikken!!

• 07 Mei 2013 - 12:19

Adri Luijken:

Hoi Conny/Piet; ja dan zie je echt beren op de weg en dat is even schrkike ,maar jullie zijn er zonder kleer scheuren vanaf gekomen.
    Uit het verslag blijkt dat jullie het goed naar het zin hebben en veel van de natuur zien.
    Met het bridge gaat het ook redelijk de eerste avand zaten we ruim over de 50 % en gister ging het een beetje minder maar het was nog 48.50% dus we blijven in de rees.
    Wij wensen jullie nog veel reis plezier.

Grt Toos/Adri

• 07 Mei 2013 - 13:57

Trudy En Norbert:

Jullie maken weer een prachtige reis. Geniet ervan, wij genieten mee op afstand.

• 07 Mei 2013 - 17:03

Benjamin Y Wil:

Een beer??

...ik zag Twee beren, broodjes smeren........!

Prettige voortzetting! Saludos ByW

• 07 Mei 2013 - 19:02

Ditty:

HadiePiet&Conny

Ik dacht dat wij een aantal keer een behoorlijk risico'tje liepen in bijvoorbeeld Siberie en Oekraine.
    Maar het echte gevaar ligt op de loer in Amerika.

veel plezier nog en GOED OPPASSEN!!

• 08 Mei 2013 - 08:50

Marcel:

Hee Campers

Echte beren.... gevaarlijk..... gelukkig weet ik dat als een situatie ECHT uit de hand dreigt te lopen Piet altijd een tas met een fles water heeft en hij is niet bang deze te gebruiken :)
    Die beer heeft geluk gehad dat t conflict vermeden kon worden....

Keep rolling.... Marcel

• 10 Mei 2013 - 19:47

Irene En Kees:

Hallo Conny en Piet,

De herinneringen aan onze eigen trip door Californie lang geleden komen weer bovendrijven met zo'n levendige beschrijving van jullie wederwaardigheden. Beren ontmoeten als je niet in een veilige auto zit is wel even schrikken maar wel een een aparte ervaring als het goed afloopt.

Wij wensen jullie nog een avontuurlijk maar minder riskant vervolg van de reis toe.

Irene en Kees